szerintem, tök szubjektíven

Ezt láttam, olvastam...

Ezt láttam, olvastam...

The Handmaids Tale

A szolgálólány meséje

2017. augusztus 13. - bétadglükóz


mv5bmzezntizmdk2of5bml5banbnxkftztgwnjizodqxmji_v1_ux182_cr0_0_182_268_al.jpg"Áldassék a gyümölcs!
Az Úr érlelje meg."

Rászántam magam. Sok jó kritikát olvastam róla, de azt gondolom kell a hangulat egy ilyen sorozathoz. A sztori röviden: egy eléggé elcseszett társadalomban él a nép az egykori USA helyén, túl némi környezeti katasztrófán és járványon. A nők nagyon nagy százaléka meddő és a megszületett csecsemők 20 százaléka éli túl egészségesen a világrajövetelt. A néhány megmaradt szülőképes nőt a parancsnokok házában tartják szolgálólányként, ahol torz szertartás keretben alkalmanként meghágják őket a feleség jelenlétében, így reménykedve az utód létrehozatalában.

A második rész bemutat egy szülést is, na az még bizarrabb... Úgy csinál a leendő „anyuka” mintha neki is fájásai lennének és többi parancsnokfeleség drukkol neki, kórusban kántálva: lélegezz! Mindezt a csudiszép nappaliban, ahol süti és kávé várja őket. Az emeleten, a valós szülés helyére összehívják az összes szolgálólányt minden házból, ahol szintén kórusmű kíséretében szül az igazi anya. Természetesen azonnal elveszik a csecsemőjét. Szívszorító. A főszereplő Offrednek (Freddy, ha jól követem családonként változik a név, a lányok cserélődnek a név marad) már volt egy kislánya, akit elvettek tőle és a férjét is megölték miközben az újonnan létrehozott katonai erő elől menekülnek, hiába. Így némi támogatást tud nyújtani a friss anyukának, akit mellesleg ki nem állhat (szegény teljesen becsavarodott a nyomás alatt).

A film hangulata ide-oda ugrál. Egyszer lassú folyással bemutatja a szegény elnyomott lányok sorsát, mindezt lágy, szomorú zenével kísérve. Máskor haljuk a főszereplő kevésbé finom fogalmazott gondolatait, véleményét a körülményekről és a körülötte élő emberekről. Kifelé igyekszik viselkedni, de befelé kemény, elhatározza, hogy kitart, hogy egyszer megkereshesse a kislányát.

A történésekre is jellemző a szélsőség. Néha élik egyszerű mindennapjaikat, bevásárolnak, esznek és beszélgetnek, majd jön a döbbenet. 

Az egészre természetesen a szürreális jelző illik. Eszembe jut róla az 1984, esetleg filmek amelyek szigorú kolostorok életét mutatják be, ugyanis a szolgálólányok csapatát szektaként mozgatják a filmben. Vagy egy főnökasszonyuk – aki katonai ruhát hord, annak ellenére, hogy szolgálólányok olyasféle ruhában kötelesek parádézni mint az apácák, csak mindezt piros színben –, ránézésre sem kedves és törékeny. Vasszigorral irányítja a lányokat. (Hú de elcsépelt szófordulat.) Persze nőként egészen jól fel tudom húzni magam a sztorin. 

A parancsnok feleség is érdekes szereplő. Meddőként kénytelen sodródni az árral, keménynek látszani, de időnként egy-egy cselekedete, viselkedése elárulja, hogy nőként neki is nehezére esik feldolgozni a dolgokat.

Rendkívül jól jellemzi még a társadalmat, hogy az egyéb szolgálólányokat, akik nem termékenyek, hanem a klasszikus értelemben vett munkát végzik Mártának hívják. MINDET. Ők a Márták.

Most a harmadik résznél tartok, most kezdik bemutatni, hogy jutott el a társadalom idáig. Meglátjuk. Egyenlőre nézős.

És még valami, nagyon jók a zenék benne. 

Ui: A hatodik rész elején hangzik el egy kulcsmondat: Jé, tényleg bármihez hozzá lehet szokni.

IMDb

Port

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturaim.blog.hu/api/trackback/id/tr7912745768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása